5 Tips & uitdagingen voor een betere website

Er worden in sneltreinvaart nieuwe technieken en concepten gelanceerd om het internet beter te kunnen laten werken voor je onderneming. Van slimme tools voor een betere website tot nieuwe methodes om je omzet te verhogen. Waar moet je op anticiperen? En als je dat weet, hoe?

Als we het hebben over het commerciële succes van je website dan vinden wij dat er in essentie twee hoofdzaken zijn te onderscheiden:

  • Je websitebezoekers verleiden en overtuigen tot het nemen van concrete acties waar opvolging aan gegeven kan worden.
  • Het maximaliseren van kwalitatief zoekverkeer om punt 1 zo lucratief mogelijk te maken.

Eerst moet het eerste punt kloppen, als je veel online verkeer hebt maar je website is “lek”, dan laat je allereerst mogelijke leads of zelfs klanten gaan en ten tweede is het de vraag of ze nog terugkomen. Water naar de zee dragen dus.  Deze praktische tips en uitdagingen helpen je om dit te voorkomen.

Uitdaging 1

Bepaal je websitedoel(en) en stuur op actie

Bedenk één of twee doelen die je graag met je website wilt bereiken. Om deze doelen te bereiken dient er altijd een actie uitgevoerd te worden door een bezoeker van je website.

Wat we regelmatig horen: “Mijn website moet duidelijk informeren wat we doen; dat is mijn doel”. Een heel sober doel maar enfin. Mocht dit toch je doel blijven, vraag dan wel terugkoppeling van je gebruiker. Dit doe je door bijvoorbeeld onderaan de pagina te vragen of de informatie nuttig was of via een eenvoudige enquête per mail. Je terugkoppeling is in dit geval de waardering van je informatie. Zoals aangegeven is dit wel een heel sober doel en levert weinig op.

Betere doelen zijn bijvoorbeeld:

  • Een e-mailadres om een mailinglijst op te bouwen
  • Een offerte aanvraag
  • Een terugbelnotitie
  • Een online verkoop van een specifiek product of dienst
  • Een informatieaanvraag
  • Een afspraak of consult
  • Een proefabonnement
  • De resultaten van een (bedrijfs)scan

Communiceert je website al één of twee duidelijke doelen? Chapeau. Zo niet, denk hier dan over na en stel deze vast. Je leert direct anders kijken naar je website.

Nu we dit hebben gedaan kunnen we gaan sturen op actie. Waarom heb je een website? Om deze doelen te gaan realiseren, dit is de uitkomst en het bewijs dat je website bestaansrecht heeft. Het betekent dus dat je alles in het werk moet gaan stellen om dit te bereiken. We starten met het uitdenken van een zogeheten Call-To-Action. Een Call-To-Action (een oproep tot actie) is een banner, button, of een tekstlink op je website dat is bedoeld om een gebruiker te vragen/verleiden om door te klikken. Dit is de actie(s) die je wilt dat bezoekers nemen als ze op je website komen. Deze leidt naar je doel

Hé bah, wat een raar trucje. Nee! Naast het commerciële doel is het voor bezoekers ook vaak duidelijker waarvoor je website is bedoeld. Als je daarnaast nog waarde biedt voor je bezoekers is het juist voor beide partijen interessant. Het volgende hoofdstuk gaat dan ook over waarde creëren en iets te geven om iets te kunnen ontvangen.

Uitdagingen

  • Bedenk één of twee doelen voor je website
  • Bedenk de actie die je bezoeker moet nemen voor je doel
  • Bedenk de Call-To-Action(s) (of laat dit doen)
  • Bedenk een pagina om je doel te promoten en af te handelen
  • Voer dit door op je website of laat dit doen door de webbouwer

Uitdaging 2

Creëer waarde, bedenk een weggever

Waarom zou ik mij aanmelden op jouw nieuwsbrief? Omdat ik klant of geïnteresseerd ben in je bedrijf of product. Dat kan en gebeurt ook. Helaas zijn de meeste bezoekers niet zo warm om zich zomaar in te schrijven op je nieuwsbrief en verlaten je website zonder iets te doen. Dit geldt niet alleen voor een nieuwsbrief maar bijvoorbeeld ook voor een afspraak, offerte of informatie aanvraag.

Hoe kom je nou met je bezoekers in contact zonder dat deze direct de intentie hebben om iets op je website te doen? Dit kan door middel van een weggever. Creëer waarde voor je bezoeker, laat zien dat je er wat voor over hebt om in contact te komen.

Enkele voorbeelden van weggevers:

  • Een gratis e-book of whitepaper
  • Een gratis intake of consult
  • Een gratis proefperiode
  • Een gratis boek
  • Gratis unieke tips
  • Een speciale kortingscoupon of code
  • Een wincode, maak kans op iets
  • Gratis 15 min vraag en antwoord sessie via Skype

De uitdaging is na te denken wat je over hebt voor je doel en welke weggever je wilt inzetten. Je kunt er voor kiezen om er zelf tijd in te steken - zoals het schrijven van een e-book - of geld uit te geven voor bijvoorbeeld een fysiek boek. Als je voor het laatste kiest, begin dan klein. Bestel 15 boeken en kijk na 15 afspraken of het uit kan. Het is niet reëel om voor elke nieuwsbriefinschrijving een gratis boek op te sturen of af te leveren. Maar stel dat je bij een bedrijf op bezoek mag komen voor de totale interieurinrichting, dan kan het interessant zijn om dit wel te doen en dit te overhandigen bij de afspraak. Het hele idee is dat je iets geeft om iets te kunnen ontvangen. Voordelen van weggevers zijn dat je ze vaak maar één keer hoeft te bedenken of te maken.

Uitdagingen

  • Bedenk één of twee weggevertjes voor je websites
  • Bedenk of deze weggevertjes genoeg waarde hebben voor wat jij vraagt van je bezoeker
  • Maak of bestel de weggevertjes
  • Voer de weggevertjes door op je website of laat dit doen door de webbouwer

Uitdaging 3

Neem bezwaren weg

Wanneer bezoekers je aanbod lezen zal er altijd een soort van wrijving ontstaan. Er zullen een aantal bewuste en onderbewuste bezwaren naar boven komen tegen je aanbod en voordat je het weet nemen de aarzelingen het over. Bij een face-to-face verkoopgesprek kun je deze aarzelingen vaak herkennen en een goede verkoper zal hier direct op inspelen. Helaas gaat dit in de online wereld niet op. De oplossing is om deze bezwaren in je online copy direct op te sommen en hierop te antwoorden.

Voorbeelden van bezwaren zijn:

  • Waarom zou ik je geloven? (Toon referenties, ervaringen van deskundigen, certificering etc.)
  • Wat als het niet werkt voor mij? (Toon de mensen die geprofiteerd hebben van je product)
  • Het is het geld niet waard, er zijn goedkopere alternatieven? (Prijs is vaak minder doorslaggevend voor een aankoopbeslissing dan men denkt. Leg je prijs uit, vergelijk met de concurrentie en bewijs de (extra) waarde van je product. Laat een hogere prijs je niet ontmoedigen!

Uitdagingen

  • Maak een lijst van alle mogelijke aarzelingen en bezwaren die je potentiële klanten kunnen hebben
  • Voeg informatie toe aan deze lijst om deze aarzelingen en bezwaren weg te nemen
  • Voer dit door op je website

Het is belangrijk om een zo’n lang mogelijke lijst te maken. Dit is echt ontzettend waardevol om te doen. Bij voorkeur in een rustige omgeving met pen en papier. Gun jezelf wat “thinking time”, het verdient zich vanzelf terug!

Uitdaging 4

Bouw vertrouwen op

Stel je loopt op straat en er komt een willekeurige man naar je toelopen die zegt: “Hey, wil je een iPhone 10 kopen? €100 is die van jou. Hij is gloednieuw, echt!”

Zou je het kopen? Je weet dat het product goed is en je weet dat het echt een goede deal is maar je zou waarschijnlijk niet tot koop overgaan. Waarom? Omdat je deze persoon niet vertrouwt.

Een verkoopgoeroe zei ooit dat er slechts vier redenen zijn waarom mensen niet bij je kopen, namelijk:

  1. geen noodzaak
  2. geen geld
  3. niet gehaast
  4. geen vertrouwen

De eerste drie redenen hebben we weinig invloed op maar bij het laatste punt is veel te winnen. Voeg elementen van vertrouwen toe aan je website en je zult zien dat dit tot een verhoging van je conversie zal leiden.

Maar wat zorgt ervoor dat mensen je website vertrouwen? De Stanford Persuasive Technology lab heeft uitgebreid onderzoek gedaan en heeft 10 richtlijnen opgesteld voor het opbouwen van je geloofwaardigheid.

 

Uitdagingen:

Uitdaging 5

Goed hoeft niet mooi te zijn en mooi niet goed

Een gouden regel waarvan ik enorm hebben geleerd. Neem jezelf nooit als uitgangspunt bij het beoordelen van je eigen website. Dit gebeurt nogal eens, ondernemers die helemaal achter de website staan maar geen business uit de website genereren. De vraag is natuurlijk of hiervoor je website bestaat. Uiteindelijk moet er altijd iets concreets uitkomen. Laat persoonlijke voorkeuren varen, start direct met meten en laat de cijfers bepalen wat goed werkt.

 

Tip: Laat buitenstaanders eens naar je website kijken. Bedenk een aantal vragen en laat anderen je website beoordelen en antwoord geven op je vragen.

Uitdagingen:

  • Bedenk een aantal vragen (minimaal 5) waarop je graag antwoord zou willen hebben. Bijvoorbeeld:
    • Wat kun je doen op deze website?
    • Wat vind je verwarrend aan de website?
    • Hoe kan de website worden verbeterd?
    • Wat mis je nog aan de website?
    • Wat vind je van de uitleg over de service die je op deze site kunt krijgen?
    • Zoek product X eens op. Wat vind je van de zoekfunctie?
    • Wat kunnen we verbeteren aan het bestelproces?
    • Gebruik kortingscode X voor product Y zodat je niet hoeft te betalen. Wat vind je van de bestelprocedure?
  • Vraag aan minimaal 10 mensen om je site te beoordelen

© 2018 De Website Optimaliseerder